Aldo Giannotti
ALDO
GIANNOTTI
Demolition
Einladung
zur Ausstellungseröffnung am Donnerstag, den 28.09.2017, 19-22 Uhr
Ausstellungsdauer:
29.09.-28.10.2017
Öffnungszeiten:
DI-FR 14-19 Uhr, SA 11-15 Uhr
projektraum
viktor bucher
a 1020
vienna, praterstrasse 13/1/2
t/f
+43 (0) 1 212 693 0
m
+43 (0) 676 561 988 0
projektraum@sil.at
www.projektraum.at
wein by
cafe engländer
La
Salumeria
Das Thema „Architektur“
beschäftigt Aldo Giannotti nun schon eine ganze Weile.
Giannotti betitelte eine
vergangene Ausstellungsreihe Applications,
was soviel wie Bewerbung, aber auch Anbringung im Sinne von Befestigen bedeutet.
Auch im Projekt Buildings on Buildings, welches
Giannotti für KÖR – Kunst im öffentlichen Raum, 2016/2017 realisiert hat, ist
die Bedeutung von application als
Anbringung von etwas auf einer Fläche zu finden. Konkret geht es hier um die
großformatige Reproduktion von drei Zeichnungen auf ebensovielen Hausfassaden
im Wiener Stadtraum. Die gewählten Zeichnungen haben dabei räumliche
Verhältnisse und Architektur zum Thema.
Nun scheint das Thema application erschöpft, betitelt sich
doch die aktuelle Ausstellung „Demolition“. Will uns Giannotti damit sagen,
dass es nun an der Zeit ist, das „Gebaute“ in Frage zu stellen und einfach wieder
mal zu zerstören? Fast scheint es so, denn dieser anarchische Ansatz, der im
Wort Demolition ebenso enthalten ist,
wird in Form eines Kartenspiels, das
AG in mehrmonatigen Entwicklungs- und Testphasen ersonnen- und realisiert hat,
sogar spielerisch vermittelt
...
Aldo
Giannotti is curious about constructs such as personal and cultural identity, collectivity
and mechanisms of power, and often stages situations involving visitor
participation. By shifting and rearranging symbols, he challenges the
meaning of terrains and spaces such as nations, institutions and
individual positions.
Presented
as a ‘programmatic’ series of ideas or concept drawings, the outcome of
Giannotti’s interventions is a kind of cartography that evolves in line
with research and dialogue. Drawing, as a planning tool, has always been
integral to Giannotti’s artistic practice. He uses it as an occasion
or medium for liberating an imaginative, anticipatory practice
that gathers up countless interventions and possible ‘exhibitions’ in
one and the same space. His ideas function as a commentary,
critique
and contribution, perpetually reconfiguring the representation of the
space. Giannotti’s main interest lies in the relationship of individuals
with their surroundings. The change of social space through
the reshaping
of an architectural structure serves as a performative research tool to measure
the correlation between a spatial arrangement and a tendency towards a
particular behaviour. In this process, drawing holds a central role. It serves
as instruction for exploring socio-architectural concepts and defines the
scope for their execution.
"Spatial
Dispositions" f.e. was a wide-ranging project of Vienna-based Italian
artist Aldo Giannotti. It consists of a three-part publication that
incorporates possible concepts – or conceptual possibilities – for installative
performances, which the artist will prepare for three different art
institutions (Albertina, Vienna, ar/ge kunst, Bozen; The Showroom, London;
Kunsthaus Graz; LENTOS Kunstmuseum, Linz).
Text
passages: Giorgio Palma